Hned začátek nového roku přinesl rekord. Celkem 27 návrhů přišlo v lednu do mezinárodní otevřené ideové soutěže na budoucí podobu chytré čtvrti Špitálka. Vítězem se stal návrh pražského ateliéru Aulík Fišer architekti.
Územní plán – nejdůležitější dokument dalšího rozvoje města. Ten brněnský je ale z roku 1994 a ještě před koncem své platnosti potřebuje aktualizovat. V únoru jsme dokončili balíček jeho více než 250 změn. Z rozhodnutí brněnských zastupitelů z něj bylo vybráno 150 změn ke zkrácenému postupu pořízení a ty byly projednány koncem roku na dvou veřejných projednáních.
Březen Brno zase o něco více přiblížil „velké vlakové soutěži“ na nové hlavní nádraží, která by měla být vyhlášena letos. Netočil se ale jen kolem železniční dopravy a jejího rozvoje, ale vedl například i k setkání nad jihomoravskou částí Baltsko-jaderského koridoru.
Budoucnost nové čtvrti Trnitá přiléhající z jihu k historickému jádru Brna, rozvoj železniční dopravy a městské infrastruktury, ale také protipovodňová opatření. Nejen taková byla témata dubnového 10. setkání diskusní platformy Brněnské ozvučné desky.
U brněnského dolního nádraží vyrostla v květnu nová Čekárna. Sedm měsíců sloužila tisícům cestujících a zpříjemňovala čekání na vlak i v chladnějším zimním počasí. Její součástí byla také výstava o historii území a plánované výstavbě nové čtvrti Trnitá.
Znovu 27, tentokrát ale přihlášených návrhů na podobu společenského centra v budově Staré hasičky v brněnském Komíně. Architektonickou soutěž vyhlášenou v červnu vyhrála trojice architektů – Janosch Welzien, Štěpánka Úlehlová a Filip Hermann.
Devět procházek s městským architektem, z toho jedna červencová do parku Lužánky, pět výstav, účast na přednáškách i debatách… Kromě odborné práce je naším cílem rozšiřovat povědomí o architektuře a urbanismu i mezi širokou veřejnost a zapojovat ji do otázek týkajících se rozvoje města.
Bude mít Brno své metro? Podzemní tramvaj? Nebo vlak projíždějící pod centrem města? V srpnu jsme začali pracovat na přípravě zadání studie proveditelnosti podzemní dráhy, která má především odlehčit regionální i městské hromadné dopravě, podpořit vlakovou dopravu a zlepšit dostupnost připravovaného nového hlavního nádraží v poloze u řeky.
Brownfieldy, lokality, které i přes svůj velký potenciál leží ladem a nedaří se je dostatečně využít. O cestách jejich proměny, zkušenostech z Prahy i současném vývoji v Brně diskutovali v září na 11. setkání Brněnské ozvučné desky odborníci mnoha profesí.
V říjnu získalo Brno kuchařku pro lepší ulice a náměstí, vyšla totiž kniha Principy tvorby veřejných prostranství. Sloužit má především jako východisko pro zadávání úprav a rekonstrukcí veřejného prostoru a průvodce pro architekty, projektanty i širokou veřejnost. Jejímu představení a předávání jsme se věnovali v týdnech následujících křtu knihy, pokračovat v tom budeme i v novém roce.
Brno jako na dlani… V listopadu jsme veřejnosti představili interaktivní mapu budov širšího centra města. V průběhu roku 2020 připravujeme ještě její aktualizaci, která zahrne celé Brno. Prohlédnout si můžete i začátkem roku představenou interaktivní mapu brněnské maloobchodní sítě.
A ještě jednou územní plán. V polovině prosince jsme dokončili návrh toho nového, začít by měl platit nejpozději do konce roku 2022. Ještě předtím ale proběhne hned dvojí projednání s veřejností.
Brněnští zastupitelé dnes svou většinou schválili nový Územní plán města Brna. Po více než dvou…
Pátá územní studie vypracovaná Kanceláří města Brna byla schválena, zaměřená je na lokalitu Technologický park.…
Klíčový strategický dokument určující směřování rozvoje města – nový Územní plán města Brna (NÚP) –…
Prostor před obchodním centrem na ulici Petra Křivky by se konečně mohl stát skutečným srdcem…
Procházkou nás provedl architekt Jan Machát z VISUALOVE, který je spoluautor multimediální expozice, interaktivních instalací…