Hned začátek nového roku přinesl rekord. Celkem 27 návrhů přišlo v lednu do mezinárodní otevřené ideové soutěže na budoucí podobu chytré čtvrti Špitálka. Vítězem se stal návrh pražského ateliéru Aulík Fišer architekti.
Územní plán – nejdůležitější dokument dalšího rozvoje města. Ten brněnský je ale z roku 1994 a ještě před koncem své platnosti potřebuje aktualizovat. V únoru jsme dokončili balíček jeho více než 250 změn. Z rozhodnutí brněnských zastupitelů z něj bylo vybráno 150 změn ke zkrácenému postupu pořízení a ty byly projednány koncem roku na dvou veřejných projednáních.
Březen Brno zase o něco více přiblížil „velké vlakové soutěži“ na nové hlavní nádraží, která by měla být vyhlášena letos. Netočil se ale jen kolem železniční dopravy a jejího rozvoje, ale vedl například i k setkání nad jihomoravskou částí Baltsko-jaderského koridoru.
Budoucnost nové čtvrti Trnitá přiléhající z jihu k historickému jádru Brna, rozvoj železniční dopravy a městské infrastruktury, ale také protipovodňová opatření. Nejen taková byla témata dubnového 10. setkání diskusní platformy Brněnské ozvučné desky.
U brněnského dolního nádraží vyrostla v květnu nová Čekárna. Sedm měsíců sloužila tisícům cestujících a zpříjemňovala čekání na vlak i v chladnějším zimním počasí. Její součástí byla také výstava o historii území a plánované výstavbě nové čtvrti Trnitá.
Znovu 27, tentokrát ale přihlášených návrhů na podobu společenského centra v budově Staré hasičky v brněnském Komíně. Architektonickou soutěž vyhlášenou v červnu vyhrála trojice architektů – Janosch Welzien, Štěpánka Úlehlová a Filip Hermann.
Devět procházek s městským architektem, z toho jedna červencová do parku Lužánky, pět výstav, účast na přednáškách i debatách… Kromě odborné práce je naším cílem rozšiřovat povědomí o architektuře a urbanismu i mezi širokou veřejnost a zapojovat ji do otázek týkajících se rozvoje města.
Bude mít Brno své metro? Podzemní tramvaj? Nebo vlak projíždějící pod centrem města? V srpnu jsme začali pracovat na přípravě zadání studie proveditelnosti podzemní dráhy, která má především odlehčit regionální i městské hromadné dopravě, podpořit vlakovou dopravu a zlepšit dostupnost připravovaného nového hlavního nádraží v poloze u řeky.
Brownfieldy, lokality, které i přes svůj velký potenciál leží ladem a nedaří se je dostatečně využít. O cestách jejich proměny, zkušenostech z Prahy i současném vývoji v Brně diskutovali v září na 11. setkání Brněnské ozvučné desky odborníci mnoha profesí.
V říjnu získalo Brno kuchařku pro lepší ulice a náměstí, vyšla totiž kniha Principy tvorby veřejných prostranství. Sloužit má především jako východisko pro zadávání úprav a rekonstrukcí veřejného prostoru a průvodce pro architekty, projektanty i širokou veřejnost. Jejímu představení a předávání jsme se věnovali v týdnech následujících křtu knihy, pokračovat v tom budeme i v novém roce.
Brno jako na dlani… V listopadu jsme veřejnosti představili interaktivní mapu budov širšího centra města. V průběhu roku 2020 připravujeme ještě její aktualizaci, která zahrne celé Brno. Prohlédnout si můžete i začátkem roku představenou interaktivní mapu brněnské maloobchodní sítě.
A ještě jednou územní plán. V polovině prosince jsme dokončili návrh toho nového, začít by měl platit nejpozději do konce roku 2022. Ještě předtím ale proběhne hned dvojí projednání s veřejností.
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře –…
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do…
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na…
Nová hala pro dráhové cyklisty a atlety vznikne vedle plaveckého komplexu za Lužánkami. Spojení obou…
Zahajujeme historicky první soutěžní dialog pro město Brno! Cílem je získat návrh nejvhodnějšího urbanisticko-architektonického uspořádání…
Přijměte naše pozvání na výstavu všech nominovaných děl České ceny za architekturu 2024. Koná se…